Openbaar werk Foto's

     

    Frans Jochems werkte ook mee aan talrijke monumenten.

    Bijvoorbeeld aan de graven van de families Van Roey, Vandevliet en Berg in Berchem, het graf van de familie Loons in Deurne (begraafplaats Silsburg) en het graf van Jan Frans Simons in Brasschaat (Maria-ter-Heide).

    Ook aan oorlogsmonumenten in Bever, Waremme, Chaudfontaine, Lommel, Kruibeke, Verviers en Deurne : op het domein van het Sterckshof en op de begraafplaats Silsburg. Ze dateren van tussen 1920 en 1926. Ze werden opgericht om de vaderlandsliefde en de burgerdeugden aan te scherpen. Zo leest men op het monument van Verviers de woorden patrie - honneur - justice - humanité - indépendence. De oorlogsmonumenten van Frans Jochems ademen de geest van hun tijd uit, maar dankzij zijn zin voor maat en evenwicht, komen de taferelen niet overdreven dramatisch over.

    Ter gelegenheid van de feesten van Antwerpen in 1920 werden twee werken van hem bekroond : Flora en Bacchante met faun. Frans Jochems ontving eveneens een diploma voor zijn deelname aan de beeldhouwwedstrijd op de Olympische Spelen in Antwerpen. Ook nam hij deel aan de Ommegang van Antwerpen met een praal-wagen waarop een reusachtig beeld van een leeuw met condor stond.

    Voor de 36ste editie van het jaarlijks Bestendig Festival voor Zang- en Muziek-verenigingen in 1924 realiseerde hij - in opdracht van de Stad Antwerpen - de Verlatmedaille en in 1928 de Kruisschansmedaille ter gelegenheid van de inhuldiging van de Kruisschanssluis te Antwerpen.

    Verder maakte Frans Jochems voor het Britse paviljoen op de wereldtentoon-stelling van 1930 in Antwerpen vier reusachtige leeuwenbeelden. Die dienden in 1935 ook voor de wereldtentoonstelling in Brussel.

    In 1930 kreeg hij de opdracht voor een 'praalwagen met beeldhouwwerk voorstellende Scaldis voor de Historische Stoet Antwerpen door de eeuwen heen'.

    In 1932 volgde nogmaals een medaille in opdracht van de Stad Antwerpen, ditmaal voor het 43ste Bestendig Festival van zang, fanfaren, harmonie en symfonie.

    Omstreeks 1939 maakte hij reliëfs in witte steen voor de twee ingangen van het wooncomplex Hennig III op het Kiel aan de Jan Davidlei en de Maurits Sabbelaan.

    Voor het Rubenshuis maakte Frans Jochems in 1941 in opdracht van de Stad Antwerpen een borstbeeld van Sophocles, in witte steen en in antiekstijl. In 1942 volgde het borstbeeld van Plato.